יין לבן

יין לבן – כל ההבדלים בין סוגי היינות

טיול יקבים וביקורים במרכזי המבקרים הם מהטיולים המבוקשים על ידי אנשים או טיולי קבוצות וחברות שכבר חוו המון אבל רוצים הפעם משהו אנין יותר. מה יותר אנין מאשר ביקור ביקב או בכרם ענבים פסטורלי?

שם אפשר להריח את האהבה לארץ ואת האנינות של הענבים המעולים שמהם ייבצר חומר הגלם ליינות בוטיק מעולים.

את היין שלכם לחגיגה משפחתית או רומנטית תוכלו לקנות אחר כך ביקב עצמו, ולקבל הסברים מלומדים אבל נהירים על היין שבחרתם. למי שחושב שהסברים כאלה עוברים מעל הראש ולא בגובה העיניים, נסביר שאפשר לאהוב יין גם מבלי להבין מונחים מסובכים, אם מבינים את ההבדל בין המונחים הבסיסיים ביותר ומקבלים הסברים מלומדים למה חשוב הקשר בין היין לאזור הגידול שלו.

במילים אחרות, יש חשיבות מאוד גדולה לאזור הגיאוגרפי ולטעמי היין שאנחנו מקבלים.

למה דווקא יין אדום או יין לבן?

יינות מגדלים בכל מיני זנים וסוגים ואפשר לזהות אותם על פי אזורים. הסיבה לכך היא שלכל אזור יש מאפיינים גיאוגרפיים משלו שמשפיעים על טעם היין ולכן גם מעדיפים לגדל באזור מסוים ענבים שיגיבו טוב יותר לתנאי הגידול שלהם. למשל, יש יינות אדומים שמיוצרים מענבים מסוימים שמניבים תכולת סוכר גבוהה יותר באזור חם יותר ויש יינות יבשים יותר שהם נפלאים לגידול באזור יבש וקר מאוד.

כשמוסיפים לזה את ההעדפות של אנשים מסוימים ואת התהליכים שהענבים עוברים ומוסיפים לעצמם עוד טעמים וניחוחות מחביות היישון או כתוצאה מחיזוקים ובלנדים שונים, מבינים למה מתפתחת בכל אזור הגאווה שלו ביין שהוא מגדל.

לכל טרואר הזנים והמאפיינים שלו

לכל אדמה יש את המאפיינים שלה שנותנים ליין שמיוצר בה את המוניטין שלו. גם שיטות הייצור הן חלק מהטכניקה המוכרת והמסורתית ומי שמנסה לחקות אותה יכול להפיק יין דומה אבל בעל טעם אחר, ייחודי לטרואר שבו גידל אותו.

כך נוצרים יינות עם שמות מיוחדים כמו שמפניה או בורדו, וכך גם אפשר לנסות לאתגר אותם בטעמים חדשים משום שהתנאים בכל אזור יוצרים זן ענבים שמגיב כמו יצור חי למזג האוויר, לתכולת הסוכר שנוצרת בו, למספר שעות השמש ואפילו לזווית שלה, וכמובן לסוג האדמה שמעניקה לענבים את התכונות שלה ומשפיעה על הטעם שלהן.

אפילו לאבנים ולסלעים שמרצפים את קרקע הרכם יש השפעה ולכן מתייחסים לכל יין ביחס ישר לטרואר שלו, הוא הקרקע ותנאיה שבהם גדל.

על יינות לבנים וזנים שלהם

יינות לבנים יכולים להיות מאוד קלילים ויכולים להיות מאוד כבדים ומתוקים. אנחנו מוצאים יינות כמו שמפניה לבנה או ורודה שהפכה להיות שם מסחרי ולכן כל מה שמייצרים בדומה לה נקרא היום יין נתזים. אפשר לייצר יין נתזים נהדר גם ברמת הגולן משום שיש להם יופי של תנאים מתאימים. כמו כן, אנחנו מוצאים יינות שרדונה וסובניון בלאן נהדרים גם בגליל לדוגמא ביקב אדיר, ואלה יינות אנינים שמגישים היום באירועים אלגנטיים מאוד.

הצבעים שלהם אציליים ולכן הם מאוד חגיגיים בהגשה שלהם ואנחנו יכולים ליהנות מהם גם בארוחות קלילות יותר כמו מגשי דגים וגבינות מעורבים עם ירקות ופירות. זוהי צורת הגשה נהדרת לכל מי שאוהב את הטעמים הרעננים של יינות לבנים בהם אפשר למצוא טעמים נהדרים וניחוחות של עשב רענן ודשא קצור לצד למון גראס ואשכוליות אדומות. כל מה שנחשב לפרש.

יינות אדומים ליום יום

היין האדום נחשב כבר שנים רבות ליין בריא בגלל התכונות שלו. מתברר שבקליפת הענבים מצוי חומר שעוזר נגד חמצון והענבים עצמם נהדרים לשיפור העיכול. מלבד העובדה שבכל מקרה אסור לצרוך ממנו יותר מדי, רצוי לדעת כי יין אדום מומלץ לשתייה יומית במשורה ובליווי ארוחות.

אנחנו יודעים שיש יינות אדומים כבדים שמתאימים יותר לארוחות בשר כבדות ולעשות הערב בעונה הקרה, אבל יש גם יין אדום בריא שאפשר לצרוך בארוחות בעונות חמות, כמו קברנה סוביניון או שיראז, ורצוי גם בלנדים שונים שמקלילים את היין והופכים אותו לבעל טעמים מעניינים ומענגי חך.

סוגים של יינות אדומים

סוגי יין לבן או אדום מתחלקים לא רק לפי הזנים שלהם אלא גם לפי דרגת יובש. יובש פירושו תכולת סוכר, כאשר ענבים שמגיעים מאזורים קרים ויבשים מאוד מפיקים יין אדום יבש. הסיבה היא שבאוויר הקר לא מתפתח בענבים מספיק סוכר ובוצרים אותו ברמת הבשלות שלו בדיוק בגלל זה.

יינות יבשים מומלצים מאוד לאירועים אלגנטיים ולעומתם יין אדום מתוק יותר מתאים להגיש כיינות אפריטיף או יינות קינוח. סוגי יין אדום יבש מומלצים הם היינות הזניים של יקב בוטיק כמו יקב אדיר שנמצא בגליל, כמו קברנה סוביניון או שיראז. ביינות האלה תוכלו גם לטעום את הטעמים הפירותיים המודגשים שלהם כמו פירות יער ושזיף, או להריח תבלינים וחומרים כמו קינמון, קקאו, קפה וטבק. זה הייחוד שלהם לפי הטרואר והיקב.

איזה יין לבן או אדום לבחור?

אתם יכולים להתחיל את המסע שלכם בארץ היין בטעימות של יינות לבנים או אדומים וסוגי הזנים, כלומר לזהות זן שמרכיב יין לבד ואחר כך לנסות את הבלנדים שעושים מיינות שונים. לכל יין לבן או אדום מחיר שמתאים לערך שלו לפי הייצור והאיכות שלו ואפשר למצוא בקלות יינות מתאימים לכל כיס במגוון טעמים וסוגים.

מכיוון שלכל יין אדום ערך בריאותי מוכח, אולי כדאי למצוא יין שאפשר לשתות ממנו בהתאם לטעם שלכם ולתקציב שעומד לרשותכם. סוגי יין אדום יבש מומלצים רבים שיכולים להיות זולים יותר הם מסוג הבלנד, שמערבב כמה סוגים או מסוגים של יקבים שאינם יקבי בוטיק. החשיבות של כל היינות האלה היא לא רק בריאותית אלא גם התרבות והמסורת שנמשכות אלפי שנים באזור חקלאי מרתק ואיכותי. היינות שלנו מגיעים לכל העולם ואפשר ליהנות מהם בקלות גם בישראל.

אולי יעניין אותך גם
ניווט מהיר
מלאו פרטים